
4. Harver és szoftver ergonómia, szoftverek csoportosítása
Szoftverergonómia:
-
Azt vizsgálja, hogy a használt szoftverek mennyire kényelmesen és hatékonyan használhatók, mennyire könnyítik meg a feladat elvégzését, mennyire kevéssé fárasztó a használatuk.
-
Ergonómikusabb egy szoftver, ha hamar rájövünk a használatának módjára, és ha a leggyakoribb feladatok néhány mozdulattal vagy kiadott utasítással elvégezhetők.
Hardverergonómia:
Állítható magasságú szék
- fekarunk egyenesen a test mellett lóghat, a csuklónk az asztalon alátámasztva feküdhet a billentyűzet és egér használatakor
- talpunk érjen le a földre
Monitor
- a képernyő magassága nagyjából szemmagasságban legyen, enyhén előrehajlított nyakkal kényelmesen tudjunk olvasni
- nem jó ha a monitort erős fény éri és az sem, ha teljes sötétben nézzük órákon keresztül
Ergonómikus billentyűzet
- töréssel kialakított billentyűzet, melyen megfelelő irányban lesznek az ujjaink, az ilyen billentyűzetek jobban illeszkednek a kéz természetes tartásához
- a középső része felé kicsit domborúak, ezt a tartást szereti igazán a kezünk
Ergonómikus egerek
- dőlésszöget igyekeznek tartani, azaz az ilyen egerek ferdék
- hüvelykujj az ilyen egereken újabb gombot kap, amelyek szerepe testre szabható
Szoftver = program
A számítógépes programok fajtái - feladatkörök szerint
1 Operációs rendszer
Pl. DOS, Windows XP, Windows 7, Windows 8, Windows 10, Windows 11, Unix, Linux, Ubuntu
2 Rendszerközeli program
Pl. Total Commander
3 Fejlesztői rendszerek, programozási nyelvek
Pl. Pascal, Logo, C++, C#, Java, Delphi, Python
4 Felhasználói, alkalmazói programok
· Szövegszerkesztők pl. Word
· Táblázatkezelők pl. Excel
· Rajzolóprogramok pl. Paint
· Adatbázis-kezelők pl. Access
· Oktatóprogramok
· Játékprogramok
A számítógépes programok fajtái - felhasználói jogok szerint
1. Kereskedelmi szoftverek:
- pénzbe kerülnek és meghatározott feltételekkel alkalmazhatók
- dokumentáció társul hozzá, amiben elmondják a használatát a programnak
2. SHAREWARE szoftverek:
- szabadon felhasználható és terjeszthető
- próbaidő letelte után már fizetni kell érte
3. FREEWARE szoftverek:
- ingyenes
- szabadon felhasználható és terjeszthető
4. Trial:
- általában kipróbálásra adják ki
5. Demo szoftverek:
- bemutatóprogramok
6. Public domain:
- programozó ajánlja fel tetszőleges felhasználásra
- forráskód szerkeszthető
7. Szabad szoftverek:
- ingyenes
- szabadon felhasználható és terjeszthető
- a forráskód szerkeszthető